fbpx

האם יותר צנוע מציל גוי?

מאת: מערכת מדינת ירושלים

הרשת סוערת היום בעקבות שלט שנתלה בבריכת מרכז ציפורי (בריכת יער ירושלים) שמצהיר כי "היום יש מציל לא יהודי".

תג מאיר כבר פרסמו גינוי, ומנהל המרכז ציין בראיון ל"כל העיר" כי הורה על הורדת השלט וטען, "בשבילי יהודי וערבי זה אותו דבר". אבל מה הסיבה לתליית השלט, האם היא לגיטימית, ובעיקר, האם אפשר היה להתנסח בצורה עדינה יותר?

מהשלט עולה קונוטציה גזענית, מאחר ולא צריכה להיות חשיבות לדתו או מוצאו של המציל העובד בבריכה. אבל מסתבר שעבור נשים מזרמים דתיים מסוימים דווקא יש בכך חשיבות. הגולשת רחלי סעיד מסבירה בעמוד שלה: "מבחינה הלכתית יש פסיקות שנשים לא יכולות לרחוץ בבגדי ים מול מציל יהודי. בעיני זה מפגר, כנראה שגם בעיני רוב חבריי פה, אבל גם לנשים שמקיימות את ההלכות האלה חם, הן רוצות להשתכשך, וזה יותר נוח בבגד ים. אז כן, השלט הזה רלוונטי".
על פי הראיון עם מנהל מרכז ציפורי שמי אמסלם, הצדק עם סעיד. לדבריו, בעבר עלתה דרישה מצד נשים דתיות להעסיק מציל גוי בימי רחצה נפרדת. בעוד שבפוסט המקורי של תג מחיר התפתח שרשור של גינויים, בפוסט של רחל סעיד התפתח דיון סביב השאלה – כיצד ניתן ליידע נשים שהן יכולות לרחוץ בבגד ים, בלי לתלות שלטים שיתפרשו כגזעניים?

"פשוט לכתוב 'שירותי ההצלה כהלכתם'" הציע אחד הגולשים, אך מהר מאוד התברר כי זה העניין לא פשוט עד כדי כך, שכן גם מציל יהודי יכול לספק שירותי הצלה כהלכתם לנשים – רק שעל הנשים להיות לבושות. "היום ניתן לרחוץ בבגדי ים למקפידות על סעיף כך וכך", גולשת הציעה פתרון ספציפי יותר. הפתרון הפשוט ביותר הוצע על ידי גולשת אחרת: "אפשר גם פשוט לקחת מצילה, ולא לכתוב שלטים גזעניים, לא?"
תגובות אחרות עסקו במקור ההלכה, שלא הייתה מוכרת לרבות מהמגיבות בפוסט. "אחחח אילו ידענו באולפנה שמותר לנו "לפתות" גברים לא יהודים", כתבה אחת הגולשות.

מהדיון שהתפתח, נראה שרוב המגיבים נטו להסכים כי השלט אמנם לא נכתב בכוונה גזענית, אך השאיר טעם רע – ומתגובת מרכז ציפורי מסתמן שאין מחלוקת בעניין, שכן השלט הוסר מיד. ואם נשים את הסוגיה ההלכתית בצד, ניתן לקוות לטובת כולנו שהעסקת מצילים תתבצע על סמך כישוריהם בלבד, ובלי שום קשר לדת, לאום או מגדר.


מאת דנה פטרוב, מערכת מדינת ירושלים
האיור של דיויד הוקני

עוד

It seems we can't find what you're looking for.