fbpx

מפרגנים: עסק מקומי

מאת: מערכת מדינת ירושלים

"אני יודעת הכל על השכונה דרך הפרחים", אומרת טניה, בעלת חנות "פרחי בית הכרם" שעל רחוב הרצל. "בכל משפחה אני יודעת מתי ימי ההולדת, מתי ימי הנישואין. אני יודעת כשיש ילדים שקונים להורים לחגים, או כשזוג נפרד והוא מפסיק לבוא לקנות לה פרחים כל שבוע".

נדמה שכל השכונה עוברת בתאריך זה או אחר אצל טניה, ששוזרת זרים אישיים בחנות כבר עשר שנים. "אחרי שעליתי מרוסיה גרתי שנתיים בתל אביב, ואז עברתי לירושלים ללמוד בבצלאל. אחרי שעוברים לאקלים הירושלמי, לא חוזרים לשום מקום אחר בארץ", היא צוחקת. "למדתי עיצוב קרמי, אבל אז גיליתי שאין בזה באמת כסף. ופתאום הלכתי במדרחוב וראיתי חנות פרחים והיה כתוב שדרושה שוזרת. נכנסתי. אמרתי לעצמי, אחרי בצלאל, בטוח אני יודעת להכין זר יפה. הכנתי זר, הבעלים הסתכל ואמר לי להתראות. אז חזרתי למחרת ואמרתי לו שאני אעבוד כמנקה בחנות. עבדתי שם חודשיים עד שהוא נתן לי להתחיל לשזור. זה נהיה המקצוע שלי – זו גם אומנות".

לבית הכרם היא הגיעה לפני עשור, ומאז היא שוזרת פרחים עבור תושבי השכונה. "היה זוג מבוגר שניהל את החנות", היא מספרת. "נכנסתי ואמרתי להם – את זה צריך לשנות, ואת הפרחים האלה לשים כאן, ואת זה להזיז לכאן. למחרת הרגשתי רע אז באתי ואמרתי להם שאני אעצב להם את החנות בחינם כדי להתנצל. הם שכרו אותי כדי לתפעל את החנות ואחרי חמש שנים מכרו לי אותה. מאז אני כאן. אני רואה איך האוכלוסייה משתנה ונהפיכת צעירה יותר. רואים את זה גם בפרחים, רוסים רוצים זרים מסוימים, צרפתים זרים אחרים – אפשר לדעת הרבה על אנשים לפי הפרחים שלהם."
אולי מלבד הפרחים, הגישה האישית של טניה היא סוד הקסם שבזכותו מתקיימת כבר שנים חנות "פרחי בית הכרם", גדושה פרחים מבפנים ומבחוץ, בעת שהחנויות מסביב מתחלפות בין רשתות שונות, גם בתקופות קשות כמו החודשים האחרונים.

"הסגר היה קשה", היא אומרת. "כי זו גם לא חנות שמוכרת אינטרנטית כל כך. אנחנו חנות שאנשים באים אליה לקנות ולהסתכל על הפרחים. עדיין לא קל, אבל פסח הציל אותי. אנשים שלחו המון זרים זה לזה, כי התגעגעו. אין מה לעשות. פרחים עושים מצב רוח" .


כתבה: מאיה ליבנה, מערכת מדינת ירושלים
צילום: טניה טרשצ'נסקי
פרחי בית הכרם 02-6511831 משלוחי פרחים בירושלים

It seems we can't find what you're looking for.