fbpx

בתי עסק ירושלמים מציגים: ככה מתמודדים עם הטרדות מיניות

מאת: מערכת מדינת ירושלים

תשמעו שני סיפורים שמתחילים בהטרדה דוחה של נשים בבתי עסק בירושלים השבוע ומסתיימים… קצת אחרת.

1. הסוטה עם המצלמה:
הבילוי של נעם שוסטר-אליאסי בבר הסירה הפך ברגע אחד מערב נעים לסיוט. "הלכתי לשירותים, נכנסתי לאחד התאים ואחרי כמה שניות הסתכלתי אחורה וקלטתי יד מחזיקה טלפון ומצלמת אותי דרך החריצים שבין התאים. לא סתם מצלם אותי, מכוון זוויות הסוטה כדי לתפוס בדיוק את הסטייה החולנית שלו. אינסטינקט מיידי – פחד, כמעט קפאתי ואז הסתרתי את עצמי ותוך כדי שלחתי את היד שלי להסתיר את העדשה שלו, לדחוף את הטלפון שלו רחוק ממני".

הגבר המטריד הספיק לברוח לפני שנעם יצאה מהתא. "הלכתי ללני, אחד מהבעלים של הסירה, וברגע שלני הבין מה קרה הוא עצר הכל". לני בוס גילה מי המטריד, וכשהיא מצוידת במידע, נעם הלכה להגיש תלונה במגרש הרוסים.

"פחדתי לפני שנכנסתי לחקירה עכשיו אבל חשבתי על כל הנשים שאולי הוא צילם באותו ערב, חשבתי על לאן הסוטה הזה שלח את הסרטונים שלנו, חשבתי על כל הנשים שמפחדות להתלונן על כל המקרים היומיומיים, הגדולים הקטנים והחוזרים ובכולם צריך לטפל, אי אפשר לשתוק".
בסירה, אגב, מסרבים לקבל מחמאות על התנהלותם. "אף על פי שזה בהחלט נחמד לקבל כאלו מילים חמות ומפרגנות כמו שזכינו לקבל מנעם היקרה, זוהי לחלוטין חובתנו", כתבו בעמוד של הבר. "עצוב שזה כנראה לא כזה מובן מאליו בישראל 2020".

2. כפרה על הברמן
נוי זיו הגיעה ל"רוסטרס" דווקא כי רצתה קצת זמן לבד, והביאה איתה מחברת לכתוב ולצייר בה. היא מספרת על גבר זר שניגש אליה ופתח בשיחה. "בהתחלה זה מחמיא וגם קצת מעורר חשד, אבל סך הכל הוא נראה טוב והתעניין גם במה שציירתי", היא מתארת. "קצת חששתי אבל השיחה לא הייתה על חיי הפרטיים אז זה בסדר, לקצת זמן. הוא התחיל לשאול עוד שאלות: איפה אני גרה, איפה אני ישנה הערב, אם אני רוצה לשתות עוד על חשבונו וכו'".

השיחה החלה לתפוס כיוון שנוי לא התכוונה אליו, ומי שעזר לה להחלץ מהמצב הוא הברמן. בדיסקרטיות, הוא נתן לה פתק שבו נכתב: "היי, אם את מרגישה מוטרדת ממנו ישר תרימי את היד כאילו את מבקשת חשבון ואני אדאג לזה שהוא יעוף מפה ולא יטריד אותך. פה תמיד לשמור עליך, צוות הרוסטרס".

"כל כך חיכיתי לאיזה ישועה ומישהו שיציל אותי מהסיטואציה שאליה נכנסתי", מספרת נוי בפוסט. "אז הרמתי את היד כאילו אני צריכה חשבון והברמן הגיע ובדרך ג'נטלמנית פשוט גרם לבחור הזה לעזוב אותי".

במצב אחר, ייתכן שהמקרה הזה היה נגמר בכך שנוי הייתה קמה והולכת – במקרה הטוב – והיום שלה היה נהרס. ההתנהלות הרגישה של הברמן ב"רוסטרס" סייע למנוע את המצב הזה, ואולי אף מצבים גרועים יותר.

יש לנו דרך ארוכה לעבור בתחום של בטחון נשים במרחב הציבורי בירושלים, ולכן גם חשוב לעודד ולהרים למי שפועל נכון. מכירים סיפורים נוספים של נשים, גברים, עסקים או ארגונים שידעו להגיב נכונה? נשמח אם תספרו לנו על זה בתגובות!

Sira
לילה טוב
Roasters
Noam Shuster-Eliassi

It seems we can't find what you're looking for.