fbpx

האם עיריית ירושלים לוקחת צד בהפגנות? חלק ג'

מאת: מערכת מדינת ירושלים

כזכור: חבר המועצה יובב צור מטעם התעוררות טוען שלולא סגן ראש העיר אריה קינג, ההפגנות בבלפור לא היו מגיעות למה שהן היום. "בכך שקינג התעקש על החרמת ציוד, פינוי המאהל, ולכאורה הכה מפגין – הוא השליך את הגפרור שהצית את אבק השריפה". אומר צור.
יתכן שזו הערכת יתר של צור, אבל מה שבטוח היא שההפגנות בבלפור יוצרות אקשן גם בכיכר ספרא, ומחדדות את המתח בין הפוליטיקה הלאומית לעירונית.

בעיריית ירושלים מתפלגים למחנות: מצד אחד, חבר מועצת העיר יוסי חביליו נאבק על פתרונות חניה למפגינים, וחבר מועצת העיר יובב צור משתתף בהפגנות באופן פעיל. בצד השני – סגן ראש העיר אריה קינג, שתועד בחודש שעבר כשהוא לכאורה מכה מפגין, וחברת המועצה חגית משה (הבית היהודי), שפועלת מאחורי הקלעים להגברת האכיפה נגד המפגינים. ראש סיעת התעוררות עופר ברקוביץ' לא נקט עמדה בינתיים.

מה המקום של חברי מועצת עיריית ירושלים בהפגנות בבלפור, והאם ראוי שחברי מועצת העיר ייקחו צד בעניין לאומי?

אם תשאלו את חבר המועצה יוסי חביליו, התשובה ברורה. "מדובר בסוגיה מקומית", אומר חביליו בראיון למדינת ירושלים. "הסוגיה שהיא בלב המחלוקת היא איזון בין חופש המחאה לבין המטרד שנגרם לתושבים כתוצאה מהפעילות במרחב הציבורי. השיקול הוא ערכי".

לדבריו, בעיריית ירושלים יש מדיניות לפיה לא מחלקים דוחות חניה באירועים המוניים – כגון משחקי ספורט והופעות. חלוקת דוחות החנייה למפגינים תוגברה בעקבות לחץ שהפעילו אריה קינג וחגית משה בקבוצת הווטסאפ של הנהלת העירייה. הסאגה סביב דוחות החניה למפגינים הגיעה לסופה בכך שלאחר שחביליו איים להתפטר, עיריית ירושלים נעתרה לדרישתו לפתוח את חניון מנורה שבמרכז העיר במוצאי שבת בתעריף מוזל ובכך לאפשר למפגינים לחנות כחוק בקרבת מוקד ההפגנות.

בעוד חביליו נלחם על האינטרסים של המפגינים, חבר המועצה מטעם התעוררות ותושב רחביה בעצמו יובב צור לוקח צעד קדימה ומצטרף אליהם. בחשבון הפייסבוק שלו הוא כותב כי "אנחנו כאן כי הפסקנו לשתוק מול הניסיונות של הממשלה הזו לפרק את עצמה יומיים אחרי שהוקמה, במקום לטפל במשבר הכלכלי הגדול ביותר שידעה המדינה." בפוסט אחר, צור משתף ציוץ של העיתונאי שלומי הלר, המשווה בין איום ההתפטרות של לורה ורטון סביב פרשת גלריית ברבור, לאיום ההתפטרות של יוסי חביליו, ועוקץ, "עתידות: גם היום, ממש כמו אתמול ושלשום, יוסי חביליו ולורה ורטון יאיימו לפרוש מהקואליציה ובסוף יישארו בה."

בזמן שחביליו, קינג וצור מתחרים על תשומת לב דיגיטלית, ייתכן שאלו שיש להם את ההשפעה הגדולה ביותר על ההפגנות בבלפור הם דווקא חברי המועצה שבוחרים להישאר מאחורי הקלעים. ממקור בעירייה נמסר כי חברי המועצה חגית משה ויהודה (גורי) פרוידינגר דרשו בישיבת מועצה שהעירייה שלא להקל את האכיפה מול המפגינים. במהלך הישיבה הוחלט כי היועץ המשפטי לממשלה יפיץ נוהל הפגנות שמטרתו למנוע פגיעה בתושבי האזור.

האם נכון שחברי מועצה יביעו את העמדות שלהם בנושא לאומי? האם חשוב לשמור על אווירה ממלכתית, או שיש רגעים בהם אי אפשר שלא לבחור צד?
————
מאת דנה פטרוב, מערכת מדינת ירושלים

עוד

It seems we can't find what you're looking for.