fbpx

האם תכנית "סיליקון וואדי" היא מה שתושבי מזרח העיר צריכים?

מאת: מערכת מדינת ירושלים

השבוע פרסמה עיריית ירושלים את תוכניתה להפוך את הרחוב הראשי בוואדי ג'וז – אותו רבים מכירים בתור "רחוב המוסכים" – למרכז העסקים והמסחר של מזרח העיר.

לפי העירייה, התוכנית תיצור תוך שנים ספורות כ-200,000 מ"ר של שטחי תעסוקה, בדגש על תחום ההייטק, לצד 50,000 מ"ר שטחי מסחר ועוד 50,000 מ"ר למלונאות. אין ספק שזה נשמע מצוין. אבל יכול מאוד להיות – למעשה סביר להניח – שזה לא בדיוק מה שתושבי מזרח ירושלים צריכים.

"הצורך העיקרי של האנשים שגרים בשכונות הפלסטיניות בירושלים המזרחית הוא יחידות דיור. עבודה, מסחר, חינוך – כל אלה מאבדים מחשיבותם אם אין לאנשים מקום לגור. מוסדות התכנון מקדמים תוכניות לכל השימושים הנלווים, רק לא למגורים, בגלל המדיניות הדמוגרפית של המדינה", אומרת שרי קרוניש, אדריכלית מעמותת "במקום" – מתכננים למען זכויות אדם בתכנון. היא מוסיפה גם כי התוכניות הסטטוטוריות במזרח העיר ישנות ובלתי-ישימות, ובמידה רבה מונעות פיתוח ולא מקדמות אותו.

קשה מאוד לקבל היתרי בנייה במזרח העיר, ועקב זאת – יחד עם סיבוכים רבים אחרים – הרבה מאוד מהבנייה שם בלתי-חוקית. מערכת הבעלויות על הקרקע מורכבת מאוד. יש בעלות פרטית, יש בעלות כללית של הוואקף (אדמה שהוקדשה למטרות דתיות וחברתיות), יש וואקף בבעלות משפחתית, וכן הלאה. לפי נתונים שונים, ברחוב המוסכים בוואדי ג'וז לבדו יש לא פחות משבעה סוגים שונים של בעלות על הקרקע.

כיום, רוב המוסכים ברחוב אינם חוקיים בדרך זו או אחרת. הבעיה היא, כאמור, שכמעט בלתי אפשרי להשיג אישורים בנייה חוקיים. תכנית ה"סיליקון וואדי" תביא להרס כמעט מוחלט של קרוב ל-200 עסקים מקומיים הפעילים שם כיום, המשרתים חלק גדול מתושבי מזרח ירושלים בתור מרכז מסחר מקומי, ולא ברור מה יעלה בגורלם של בעלי העסקים.

המקומיים חוששים שניסיון הפיתוח של העירייה הוא פשוט ניסיון להפוך את מזרח ירושלים לבלתי-עצמאית ותלויה בירושלים המערבית. "זה אחד ממרכזי העסקים הערביים הבודדים בירושלים. הסרטון שהעירייה הוציאה בו מתוארת התוכנית מראה כאילו אין שם כלום, אבל זה לא נכון. צריך לקחת את הקיים ולפתח אותו, וגם לבנות דירות מסביב – לא למחוק את כל מה שיש שם כי העירייה חושבת שהיא יודעת מה טוב למקדסים", מספרת תושבת האזור. "אנשים באזור מתעוררים לעתים קרובות למציאות של הריסת הבתים שלהם. מה יעזור להם הייטק פארק עכשיו?".

התוכנית, יש לציין, רחוקה מאוד ממימוש. היא אפילו לא הופקדה, שלא לדבר על לעבור התנגדויות וכן הלאה. גם אם הכל ילך כשורה, לא סביר שהיא תתממש גם בקדנציה השנייה של משה ליאון, אם תהיה כזו. בניגוד לתוכנית מרכז העסקים באזור סולטאן סולימאן, הסמוכה לעיר העתיקה, וואדי ג'וז מרוחק יותר ולכן ניתן לבנות בו גבוה יותר, בהתאם לחוק העזר העירוני שמגביל בנייה לגובה. זה נראה טוב ומשווק טוב, אבל כדי לעזור למקומיים – צריך גם לשאול אותם מה הם צריכים.


כתב: שיר אהרון ברם

הסרטון באדיבות עיריית ירושלים

עוד

It seems we can't find what you're looking for.