fbpx

הלנת בתת-תנאים, מניעת טיפול רפואי ופגיעה בחופש ההתאגדות – מה קורה במפעל למחזור האשפה בירושלים?

מאת: מערכת מדינת ירושלים

הלנה בתת-תנאים, מניעת טיפול רפואי ופגיעה בחופש ההתאגדות – אם חשבתם שהזבל בירושלים מסריח, חכו שתשמעו על התנהלות מפעל גרין נט למיחזור אשפה.
לאחר שהנהלת מפעל גרין נט בעטרות אילצה את עובדיה ללון במפעל בתנאים קשים, ועל רקע טענות על פיטורים שרירותיים של עובדים, מאבק עובדי המפעל עולה שלב. העובדים פתחו הערב בשביתה שתימשך ארבעה ימים, ומחר בבוקר יקיימו הפגנה בסמוך למחסום קלנדיה במחאה על תנאי העסקתם.

בגרין נט, המפעל היחיד באזור ירושלים בתחום מחזור הפסולת, מועסקים 120 עובדים פלסטינים ממזרח העיר ומהגדה. המפעל עלה לכותרות לפני כחודש, לאחר שב"הארץ" פורסם כי במהלך גל הקורונה השני נדרשו הפועלים ללון במפעל מחשש להטלת סגר, בתנאים שלא עומדים בהנחיות משרד הבריאות להלנת עובדים. עובדי המפעל מספרים כי גם במהלך הסגר של הגל הראשון הם אולצו ללון במפעל, בצפיפות וללא פרטיות. זאת בזמן שמפעלים אחרים באזור עטרות שכרו חדרי מלון עבור העובדים שמגיעים משטחי הרשות הפלסטינית.

"עדיין היה גשם, הכניסו אותנו לאולם שלא מתאים ללינה. ישנו שבעים איש בחדר אחד. בא הרמדאן ואנחנו במפעל, לא פוגשים את המשפחות שלנו", סיפר עובד המפעל עיסא חליל ל"מדינת ירושלים". לדבריו, העובדים לא התקוממו כי חששו מההנהלה. במהלך הגל השני, העובדים אולצו להישאר לישון במפעל תחת האיום כי אם ילכו הביתה הם יוצאו לחל"ת. חליל התעקש ללכת לחתונה של אחיו תוך סיכון מקום עבודתו, ועל עובד אחד נאסר ללכת לפגוש את בתו שסיימה את בחינות הבגרות שלה.
הלנת העובדים במפעל נפסקה לאחר פניית "הארץ" למנהל המפעל, עופר בוגין. עם זאת, ההלנה בתנאים מחפירים היא רק קצה הקרחון כשמדובר במפעל גרין נט. עובדי המפעל מספרים על העסקה בתנאים קשים במיוחד, ללא התחשבות בזכויותיהם הסוציאליות, ועל אטימות מצד ההנהלה. עובד במפעל סיפר ל"מדינת ירושלים" כי לאחר שנפל ממכשיר במפעל ונפצע ברגלו, האחראי עליו סירב לאפשר לו לראות רופא במשך יום שלם. העובד לא פונה לקבל טיפול גם אחרי שהרגל התנפחה והוא לא הצליח לדרוך עליה.

"לא רואים את העובדים, לא מתחשבים בהם", אמר חליל. "למשל, אנחנו מקבלים משכורת בתשיעי לחודש. חג הקורבן היה ב-30 ביולי, וביקשנו את הכסף מראש לקראת החג באופן חד פעמי. לא היה עם מי לדבר".

העבודה במפעל כרוכה במאמץ פיזי גדול, הכולל תפעול מכונות כבדות במשמרות שלא מאפשרות לעובדים לוח זמנים קבוע – כל זה בשכר מינימום, ובלי תשלום על נסיעות. "זו עבודה בסביבה של זבל, שדורשת המון מאמץ", סיפר חליל. "אנחנו עובדים כל שבוע במשמרת אחרת – בוקר ערב או צהריים, ומקבלים שבת חופשית כל שלושה שבועות. עד שאני מגיע הביתה אני מותש לגמרי".

עובדי המפעל החלו להתאגד בארגון "מען" בחודש ינואר השנה. ההנהלה פתחה באופן רשמי במשא ומתן עם העובדים, אך בפועל הדיונים התבררו כעקרים, ולא מנעו מההנהלה לפטר באופן שרירותי שבעה עובדים. בין המפוטרים היו עובדים ותיקים וחברי ועד שלקחו חלק בדיונים עם ההנהלה.
שביתת עובדי גרין נט תתקיים במסגרת המאבק המשפטי מול המפעל, במטרה להשיג הסכם קיבוצי הכולל שיפור בתנאי ההעסקה, ולהביא לביטול פיטורי העובדים.


 

כתבה: מאיה ליבנה, מערכת מדינת ירושלים
צילום: ארז וגנר, ארגון העובדים מען
ארגון העובדים מען – WAC Maan نقابة معا العمالية

עוד

It seems we can't find what you're looking for.