fbpx

המאבק על רכס לבן: מי כאן הפריווילגים?

מאת: מערכת מדינת ירושלים

הרס המעיינות והקמת מתחמי יוקרה על חשבון הבריאות של תושבי השכונות: מי הפריווילגים האמיתיים במאבק על רכס לבן?

על רקע הדיון סביב נחל האסי, שמסרב לדעוך, קשה שלא להיזכר במאבק הירושלמי שמתרחש ממש כרגע על עתיד המעיינות. החודש הקרוב הוא הישורת האחרונה במאבק על תכנית הר לבן, והפעילים מעלים הילוך בכל המישורים: השבוע הם יזמו דיון דחוף בוועדת הכספים בכנסת, והחל ממחר יפעילו מאהל מחאה כל סוף שבוע.

בעוד שבדיון סביב נחל האסי דאגה פריווילגית הוסוותה כמאבק סביבתי, לרוב אנחנו רואים את המצב ההפוך: מאבקים סביבתיים שנתפסים כדאגות פריווילגיות. פרויקט הבנייה ברכס לבן מנסה להציג את עצמו כחברתי, כיוון שמדובר על שימוש בקרקעות משלימות – מנגנון שנותן קרקעות לקבלנים הבונים בשכונות מצוקה כדי להפוך את הבנייה לרווחית עבורם, זאת בתמורה למתן פתרונות דיור עבור מפוני פינוי-בינוי, לצד מיזמי הנדל"ן. בפועל, קשה לחשוב על פרויקט חברתי פחות: ראשית, קרקעות רכס לבן לא סמוכות לאף שכונה, כך שהמבנים שיוקמו עליהן לא ישמשו את תושבי שכונות הדרום. ושנית, כרגע אין שום הסכם רשמי בנוגע לגודל השטח ברכס לבן שייחשב לקרקעות משלימות, כלומר – לפי ההסכם הנוכחי הקבלנים יכולים לבנות דירות עבור מפוני פינוי-בינוי בדונם אחד, ולנצל את יתר השטח עבור פרויקטי יוקרה, מבלי שיהיה על כך שום פיקוח.

לצד זאת, הבנייה ברכס לבן תהיה יקרה משמעותית מבנייה בתוך העיר, שבגבולותיה המוניציפאליים יש מקום להקמת מאה אלף יחידות דיור במחיר נמוך – כך לפי מחקר שבוצע על ידי החברה להגנת הטבע. ההערכה הרגילה היא שבנייה מחוץ לגבולות מוניציפליים עולה פי שלוש לעומת בנייה בעיר, ובמקרה של רכס לבן כנראה שהעלויות יהיו גבוהות אף יותר: עקב הטיפוגרפיה המאתגרת של האזור, הקבלנים יידרשו לפתרונות חדשניים כמו מדרגות נעות חיצוניות, שלא קיימות באף מקום בארץ ודורשות תחזוקה יקרה במיוחד. זאת בנוסף לעלויות של הזזת צינורות, חיבור לגז טבעי והקמת תשתיות לתקשורת ותחבורה.
הפרוייקט המתוכנן כרגע ייצור שכונת יוקרה לצד שכונות הדרום, וימשוך מהן אוכלוסייה חזקה במקום לספק מענה למפונים בפרויקטי פינוי בינוי או ליצור דיור נגיש לתושבי שכונות מצוקה. וכל זה לפני שמדברים על הסכנה הברורה ביותר של הפרויקט: הפגיעה במעיינות, מקום בילוי חינמי המשמש את כל אוכלוסיות ירושלים – חרדים, דתיים וחילונים, ערבים ויהודים. אם מעיינות עמק לבן לא יהרסו בגלל הבנייה בפרויקט הנוכחי, הם יעמדו בסכנת הריסה בפרויקטים הבאים, שפרויקט "הר לבן" מהווה יריית פתיחה עבורם.

לא רק הרוחצים יפגעו, אלא גם כל תושבי העיר. לא מדובר כאן בקרקע רגילה, כמרבית הקרקעות המשלימות, אלא בפרוזדורים אקולוגיים בעלי מגוון ביולוגי עשיר. הריסת השטחים האלו תביא לפגיעה משמעותית בטבע הירושלמי ותגרום להגברת התחלואה בשכונות מגורים סמוכות: על פי מחקרי עבר, הריסת שטחים ירוקים מביאה להגברת תחלואה בעיקר בשכונות של המעמדות הכלכליים החלשים יותר, כמו שכונות הדרום הסמוכות להר לבן.

מאהל המחאה בעין לבן יפעל בכל סוף שבוע עד ל-13 בספטמבר, ותערך בו הסברה על הקמפיין לציבור הרחב לצד סיורי בוטניקה וגששות. בנוסף, פעילי "מצילים את הרי ירושלים" פנו ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, בשיתוף השדולה לירושלים בר קיימא ובתמיכת חברי כנסת ממר"צ, כחול לבן, הרשימה המשותפת וש"ס, בבקשה לקיום דיון דחוף בתכנית הבנייה.


כתבה: מאיה ליבנה
צילום: זלדה

עוד

It seems we can't find what you're looking for.