fbpx

הסיכום השבועי של 0202

מאת: מערכת מדינת ירושלים

הסיכום השבועי של 0202!

0202 מספק הצצה למציאות בירושלים כפי שהיא נחווית על ידי תושביה השונים, באמצעות הנגשת שלוש נקודת מבט ירושלמיות בשלושה עמודי פייסבוק: נקודת מבט פלסטינית מירושלים המזרחית, נקודת מבט חרדית ונקודת מבט מירושלים המערבית.

למה זה מעניין? כי ככה אפשר להבין מה מעסיק ציבורים שונים בעיר הקודש, מה משותף ומה מובדל, מה מרגש חרדים ולא מזיז לחילונים, במה המקדסים מתעניינים, וכן הלאה.

אז מה היה לנו השבוע?

מבט מירושלים החרדית:

1. שבועות:

השבוע עוד דיברו לא מעט בירושלים החרדית על חג השבועות. אלפי בחורי ישיבות בירושלים קיבלו במתנה לכבוד החג ערכת שי. באחת החצרות החסידיות, תלמידים שפספסו את תפילת החג עם האדמו"ר זכו בפרס: תפילה עם האדמור השבוע מול הר הבית, ובמוצאי שבועות – יום פטירת דוד המלך – ערכו הכליזמרים הירושלמים הילולה בקברו בהר ציון. במוצאי החג הגיעו גם תלמידי ישיבת 'אור אלחנן' בירושלים לחגוג את חג השבועות בישיבה עם תזמורת וריקודים.

2. קורונה:

חמישה חולים אובחנו בתלמוד התורה 'חוכמת שלמה', וכן נפטרו כמה בחורים מהמגזר. ביום שני השבוע, בחצות הלילה, הגיע רבה של ירושלים שלמה משה עמאר יחד עם כמה מתלמידיו אל הכותל המערבי, כדי לערוך תפילה מיוחדת לביטול מגפת הקורונה. לאחר שבימים האחרונים נרשמה עליה קלה במספר החולים

3. חזרה לשגרה:

ביום שישי האחרון, סמוך לכניסת השבת, התבשרו חסידי גור כי הם יכולים לשוב לבית המדרש ולהתפלל עם האדמו"ר, לאחר שזה נאסר עליהם במשך שבועות בגלל הקורונה. במקביל, ישיבת פוניבז' היוקרתית מבני ברק פתחה השבוע סניף בירושלים לתלמידים שלא יכולים לחזור לבני ברק בגלל הקורונה.

4. אנדקוטות:

הנכד של נשיא מועצת חכמי התורה התחתן, שלט עוקצני ואירוני בנושא הקורונה הוצב בכניסה לשכונת מאה שערים, ושוטר שדרך על צוואר של חרדי, מעשה שהזכיר את מקרה ג'ורג' פלויד.

_____________________

מבט מירושלים המזרחית:

1. איאד אל-חלאק:

מותו של איאד ממשיך להיות הנושא המרכזי במזרח העיר, וכנראה ימשיך להיות כזה. חבריו של איאד ממרכז אלווין לבעלי צרכים מיוחדים ארגנו הפגנה במחאה על הירי בו, כמו גם תלמידות ממזרח העיר. עוד הפגנות רבות נראו לאורך השבוע. כמו כן, היו לא מעט דיונים ותגובות להפגנות שאורגנו במערב העיר נגד הירי באיאד.

2. פתיחת אל-אקצא

המקדסים קיבלו בהתרגשות אדירה את הבשורה על פתיחתו המחודשת של מסגד אל אקצא. נראה שאין כל כך הקפדה על נהלי הקורונה. עם הפתיחה המחודשת, החלה מחדש גם עונת המעצרים וההרחקות מאל-אקצא. תפילת יום השישי התבלטה בנוכחות המאסיבית של מתפללים, ושוב – נראה שלא הייתה הקפדה על הנהלים.

3. המוות של רפיף קראעין ממשיל להעסיק את הרשת, כזכור היא נפגעה בראשה מירי כדור תועה בעיסאוויה, וטרם ידוע מקורו.

4. שונות:

צעיר פלסטיני, תושב ירושלים, הפך את הרכב שלו לניידת משטרה כדי לחקות את פעילות המשטרה נגד המקדסים בצורה אירונית.

____________________

מבט מירושלים המערבית: אילו ידיעות תורגמו לערבית?

1. גם בתקשורת המערב-ירושלמית המשיכו לעסוק בהרחבה באיאד אל-חלאק.

חברי כנסת, הרב הראשי לירושלים ועוד רבים הגיעו לסוכת האבלים של משפחת אל-חלאק. כמו כן סוקרו בהרחבה ההפגנות נגד הריגת איאד במגרש הרוסים. יהודה גליק הותקף בסוכת האבלים כשבא לנחם את המשפחה.

ראש העיר משה ליאון הושווה לראשי ערים לשעבר מכל העולם ביחס להתנהלותו עם האירוע של איאד. כמו כן, סוקרה התייחסות התושבים במערב העיר למשטרת ישראל. יש שחושבים שהשוטרים נמצאים במצב קשה כל כך ועובדים בשגרה מתוחה עד שהם טועים לפעמים, ויש מי שחושב שהם רוצחים שצריכים לעמוד למשפט.

2. קורונה:

התפשטותה מחדש בעיקר בבתי הספר, ובראשם הגימנסיה. התנהלות בתי הספר בתקופה זו, מצב המקוואות בתקופת הקורונה וחוסר הפיקוח עליהם. קמפיין המורות שנכנסו לבידוד והתנגדותן להחלטה להוריד את ימי הבידוד מימי המחלה. לבסוף, גם הידבקותו של ח"כ סאמי אבו שחאדה.

3. גזענות נגד הלהט"בים ברחביה:

תורגמו פוסטים שעוסקים בגזענות בכללי וגם גזענות כלפי נשים ולהט"בים. כמו כן תורגמה ידיעה אודות הבשורה של האישור שהעמותות המתעסקות במניעת תקיפות מיניות קיבלו אחרי מאבק ארוך.

4. שונות:

– הפוסט של "לך ירושלים", המביע ביקורת על הריבונות הישראלית ביחס לפתיחת אלאקצא, ומשווה את מספר המתפללים הערבים לעומת מספר היהודים.

– ההתייחסות של התקשורת היהודית ל"סיליקון וואדי", הפרויקט העירוני שיהפוך את ואדי ג'וז למרכז העסקים והמסחר של מזרח העיר.

– התוכנית של הפיכת רחובות ראשיים בירושלים למדרחובים.


מערכת 0202

עוד

It seems we can't find what you're looking for.