fbpx

מחאת התרבות בגן העצמאות: מפגש תרבויות

מאת: מערכת מדינת ירושלים

עדכון 9.6.20: אנה חזרה הביתה.

כבר תשעה ימים שאנה שובתת רעב.

אנה, יחד עם מפיקים, מוזיקאים, טכנאי סאונד ודיג'יים, בעלי מועדונים ואמנים, שובתת רעב בגן העצמאות – ולפני כן מול בית ראש הממשלה – בדרישה להחזיר את פעילות התרבות למועדונים.

אז למה רוב ירושלים לא שמעה על זה? מדוע התקשורת בקושי מתייחסת?

מחאת התרבות בגן העצמאות. היא צומת דרכים ומפגש מעניין בין ירושלים ותל-אביב, בין תפסיות שונות של המונח "הפגנה" וכיצד היא מתבצעת, ובין תרבויות ומרחבים פוליטיים שונים. "תרבות ברחוב – הערוץ הקפיטליפטי", קוראים לעצמם שובתי הרעב בפארק העצמאות.

בעוד בירושלים אנחנו רגילים לראות מחאות שמורכבות מצעדות, צעקות, שלטים, רעש – המחאה של אנשי התרבות התל-אביביים שעלו לירושלים שונה לחלוטין. הם החליטו שהם מעבירים את התרבות לרחוב עד שיפתחו מחדש את המועדונים, והם מקווים שלאט לאט יצטרפו אליהם עוד ועוד אנשים. בינתיים זה נראה כמו מסיבה מתמשכת, וכנראה שזה בדיוק הרעיון.

עוברי אורח ירושלמים, רובם חובשי כיפה, מתחילים להסתקרן נוכח האירוע, מתקרבים ומנסים להבין מה קורה. אמנם אנשי "תרבות ברחוב" תלו שלט שמסביר על פעילותם, אבל הוא קטן ובלתי בולט. "הם יגוועו פה ברעב", אומר יהודה משכונת גבעת שאול, עובר אורח ששמע את המוזיקה והתעניין. "היום חייבים לעשות רעש ולזעוק חמס, אחרת זה לא עובד", הוא טוען.

"אין לי דף מסרים, קריאות מחאה ואני לא מתיימרת לנווט פה מחאה. יש פה אנשים שמגיעים בצורה עצמאית, מצטרפים אלינו, עושים תרבות איתנו בפארק עד שיתנו לנו לפתוח מחדש את המקומות שלנו", מסבירה אנה, בעלי מועדון הגגארין בתל-אביב. "המדינה חייבת להבין שאנחנו חיוניים ועד שאין הבנה כזאת ואין לנו בית, נמשיך לעשות את התרבות ברחוב". יוסי זיו, שמנהל את מועדון האלפבית התל-אביבי המצליח, הצטרף אליה במחאתה ושבת גם הוא רעב עד לאחרונה. בפייסבוק קרא לכולם להצטרף למחאה בטוחה, בה לא מתנגשים עם המשטרה או מסכנים את החיים.

המחאה בגן העצמאות שוברת את התפיסה המקומית אודות הפגנות וכיצד משיגים תשומת לב.

בתחילת הדרך היו אנשי "ערוץ התרבות" מעטים ביותר, תל-אביביים שהבינו שירושלים היא המקום בו הדברים קורים, ובהתאם – אירועי "תרבות ברחוב" נראו כמו מסיבת טבע ספונטנית שהתארגנה בגן העצמאות; טכנו ומוזיקה אלקטרונית, כמה היפסטרים רוקדים לצד עשרים צעירים שיושבים על הדשא, וזהו. אתמול בערב כבר נראה היה שינוי כשהרכב "הפיראטיות" הירושלמי הצטרף, ועוד ועוד עוברי אורח החלו להתעניין במה שקורה.

מחאה ייחודית בטוח יש פה. אנחנו מקווים גם שזה יתגלה בתור מחאה יעילה. ימים יגידו – בינתיים אנשי התרבות נשארים בגן העצמאות.


כתב: שיר אהרון ברם

צילמה: אנה וולצ'וק

עוד

It seems we can't find what you're looking for.