fbpx

מצילות המזון של ירושלים

מאת: מערכת מדינת ירושלים

מבאסטה של ירקות מוצלים לסיוע למאות משפחות ברחבי העיר שנפגעו ממשבר הקורונה: הקבוצה הירושלמית "מצילות המזון" הרימה בחודשים האחרונים מיזם מרשים, במסגרתו כ-8 טונות של פירות וירקות שעמדו להיזרק מוצלים ונתרמים מדי שבוע למשפחות נזקקות בכל רחבי העיר.

משבר הקורונה הביא לעלייה חדה במספר המובטלים בעיר, ועמו גם לעלייה בכמות המשפחות שנכנסו למעגל העוני ונזקקות כעת לתרומות של מזון. בעמותת "תכלית", אחת העמותות שמחלקות סלי מזון בעיר, מדווחים על התווספות של כ-300 משפחות לחלוקת סלי המזון השבועית מאז תחילת המשבר. בראיון שפורסם בסוף השבוע, מנכ"ל העמותה אהרון כהן אמר ל"כל העיר" כי "אם עד גל הקורונה הראשון היינו מחלקים בממוצע בשבוע בין 1,400-1,250 סלי מזון – היום אנחנו מחלקים למעלה מ־1,700 סלי מזון ברחבי העיר, וזה עדיין לא מספיק".

במקביל להתרחבות מעגל העוני, מסעדות ברחבי העיר הפסיקו לפעול במהלך הגל הראשון – כך שלספקי הירקות המקומיים לא היו לקוחות, ותוצרת רבה נותרה ללא קונים. אל הוואקום הזה נכנסו "מצילות המזון", קבוצה המונה כ-70 חברות ופועלת כדי למנוע בזבוז של מזון. עד לפני משבר הקורונה הן התמקדו בהפעלת בסטה וקייטרינג של תוצרת מוצלת והעלאת מודעות, אך במהלך הגל הראשון הן השתמשו בקשרים שיצרו בשוק הסיטונאי בגבעת שאול כדי למנף מערך של הצלה ותרומה. כאמור, כמות המזון שנתרמה מהשוק הסיטונאי הגיעה לכ-8 טונות בשבוע.

את האוכל הטרי חילקו מצילות המזון ב-22 שכונות ברחבי העיר, תוך שיתוף פעולה עם עמותות ויוזמות חלוקה קיימות. האוכל המוצל הזין מאות משפחות מדי שבוע: ממזרח למערב העיר, חרדים ומבקשי מקלט, קשישים בודדים ומשפחות מרובות ילדים.

תופעת בזבוז מזון היא לא בלעדית לירושלים: ברחבי העולם, ובלי קשר למשבר הקורונה, ביליון טונות של מזון אכיל לחלוטין מגיעים לפחי האשפה מדי שנה, במקום להגיע לאלו שזקוקים להם. עם זאת, "מצילות המזון" לא שואפות להפוך לארגון צדקה, אלא לייצר מהפכה ביחס שלנו למזון. בעיניהן, ריבוי של ארגוני צדקה לתרומת מזון משמר את הפערים החברתיים במקום לאתגר אותם – כפי שניתן לראות בירושלים, שלא נעשית ענייה פחות על אף שפע ארגוני הצדקה הפועלים בה.
בימים אלו, חברות הקבוצה עובדות על מעבר למודל שכונתי וקהילתי יותר של הצלת מזון. בין היתר, הן מארגנות חלוקת מזון למבקשי מקלט בבית הספר הניסויי תוך שיתוף פעולה עם המרכז לקהילה אפריקאית בירושלים, ופועלות להקמת בסטה שכונתית של ירקות מוצלים בקרית היובל. המטרה שעומדת לנגד עיניהן היא יצירת מערכת בת קיימא בירושלים, שיש בה שובע ובחירה – במקום צלחות ריקות ופחים מלאים.

מתעניינות? רוצים להצטרף אל מצילות המזון? אתן מוזמנות (ומוזמנים!) לפנות אליהן בעמוד שלהן: מצילי המזון ירושלים Food Rescuers JLM


 

כתבה: מאיה ליבנה
צילום: קבוצת "מצילות המזון"

It seems we can't find what you're looking for.