fbpx

המקדסים שרופים על לג בעומר

מאת: מערכת מדינת ירושלים

המקדסים ״שרופים על ל״ג בעומר״!
חשיפה בלעדית של מדינת ירושלים: במזרח העיר מתרחשות בסתר חגיגות ענק לכבוד ל״ג בעומר מזה שנים רבות.

לפני כ-30 שנים החלו חגיגות סודיות לכבוד ל״ג בעומר במספר שכונות במזרח ירושלים, מתוך הזדהות עמוקה עם החג. ״שמנו לב לאורך השנים שממש לפני ל״ג בעומר, כל היהודים קונים תפוחי אדמה, פיתות, בשר, פלאפל ומרשמלו – כל המאכלים שאנחנו הכי אוהבים״, מספר יזיד (שם בדוי), בכיר בקהילת ״שאלות אלקודס״, שביקש לא להזדהות מתוך חשש לשיימינג. ״השינוי האמיתי הגיע בסוף שנות ה-90, כמה שנים אחרי פתיחת סניף רמי לוי תלפיות. רמי לוי הוא סמל ישראלי אמיתי וזה חיזק את התופעה עשרת מונים״.

פאיזה מבית חנינא מספרת שמספר חודשים אחרי שהתחילה לעבוד ברמי לוי כמנהלת משמרת, הזמינו אותה לחגיגה שנתית של ל״ג בעומר בביתו של רמי לוי, יחד עם יתר עובדי הסניף. ״לא ידעתי מה זה בכלל, אבל אמרו לי שאסור לפספס״, סיפרה למדינת ירושלים. ״באמת שזה היה תענוג. אין דבר יותר כיף ממדורה״. מגיבים בקבוצת ״שאלות אלקודס״ כתבו מיד אחרי חג הפסח כי ״היהודים חושבים שאנחנו בקטע של מצות. הם לא מבינים שהתחלנו לאסוף קרשים״.

בשנתיים האחרונות, חגיגות ל״ג בעומר מתקיימות בסמיכות לרמדאן, מה שקיבע עוד יותר את החגיגות כחלק ממנהגי תושבי מזרח העיר. יש הטוענים כי משפחת דג'אני, אחת המשפחות המכובדות בירושלים, החלה באימוץ המנהג הזה כבר ב-1996, אך אף אחד מבני המשפחה לא הסכים לאשר או להכחיש.
תפנית מפתיעה בקשר בין מקדסים לבין ל״ג בעומר הוא קו ההגנה של הסוחר המזרח-ירושלמי שהצית את מבנה העירייה לפני כשבועיים. עורך דינו טוען כי הדבר נבע מבלבול בקריאת תאריכים עבריים, וכי הנאשם בהצתה בכלל התכוון לחגוג את החג. בתור הוכחה סיפק סרטונים של המצית בקבר הרשב״י במירון בשנים עברו.