fbpx

מזל טוב ליהודה עמיחי

מאת: מערכת מדינת ירושלים

לפני 96 שנים בדיוק, נולד בבוואריה מי שיהפוך אחר כך לאחד המשוררים המזוהים ביותר עם ירושלים והעברית המתחדשת.

יום הולדת שמח ליהודה עמיחי!

יהודה עמיחי נולד בגרמניה, עלה עם משפחתו לארץ ובגיל 12 הגיע לירושלים. עוד לפני שהתפרסם, מסלול חייו עבר בין מוסדות תרבות ירושלמים רבים, חלקם מוכרים יותר וחלקם פחות: תיכון מעלה, סמינר דוד ילין, האוניברסיטה העברית, הגמנסיה העברית, ועוד ועוד.

"איש ירושלים אני", העיד על עצמו עמיחי, והשיח שלו עם היהדות, הדת והחילוניות, הזכיר פעמים רבות את הקונפליקטים שירושלים בעצמה מתמודדת איתם, עד היום. הוא נהג לטעון, חצי בצחוק, שהחל להתרחק מהדת כבר בבר המצווה, משום שנפלה בחלקו קריאה בפרשת תזריע-מצורע….

מכיוון שעמיחי הוציא תחת שמו יצירה ענפה לאורך שנים רבות, אפשר לראות כיצד יחסו לירושלים משתנה ומתפתח. כמשורר צעיר הוא הרגיש שירושלים כורעת תחת העומס שיש עליה, שההיסטוריה מכבידה על העיר. אפשר לראות זאת היטב בקטע הבא: "'פעם ישבתי על מדרגות ליד שער במצודת דוד, את שני הסלים הכבדים שמתי לידי. עמדה שם קבוצת תיירים סביב המדריך ושמשתי להם נקודת ציון. "אתם רואים את האיש הזה עם הסלים? קצת ימינה מראשו נמצאת קשת מן התקופה הרומית. קצת ימינה מראשו". אבל הוא זז, הוא זז! אמרתי בלבי: הגאולה תבוא רק אם יגידו להם: אתם רואים שם את הקשת מן התקופה הרומית? לא חשוב: אבל לידה, קצת שמאלה ולמטה ממנה, יושב אדם שקנה פֵּרות וירקות לביתו'.

הוא מבקש מאיתנו להתמקד באנשים שחיים בירושלים ולא בהיסטוריה שמכבידה עליהם. עם השנים, התפתחה גישתו והוא התחיל לחפש את האיזון בין חלקיה השונים של ירושלים ומורכבותה. חיפוש זה מתבטא בצורה הטובה ביותר בשירו האלמותי:

לָמָּה יְרוּשָלַיִם תָּמִיד שְתַּיִם, שֶל מַעְלָה וְשֶל מַטָּה / וַאֲנִי רוֹצֶה לִחְיוֹת בִּירוּשָלַיִם שֶל אֶמְצַע

בְּלִי לַחְבוֹט אֶת ראשִי לְמַעְלָה / וּבְלִי לִפְצוֹע אֶת רַגְלַי לְמַטָּה…

האם אפשר למצוא את האיזון בין ירושלים של מטה לירושלים של מעלה? מה זה בכלל ירושלים של אמצע? אנחנו לא יודעים, אבל אם היינו צריכים ללכת לחפש, ובכן, אין ספק שיהודה עמיחי היה מורה הדרך האידיאלי.

יהודה עמיחי הלך לעולמו בשנת 2000, ולפני שנקבר בבית הקברות בסנהדריה, הוצב ארונו בכיכר ספרא עטוף בדגל ישראל, זכות ששמורה לרוב למנהיגים ולחיילים שנפלו. עיריית ירושלים הודיעה שתקרא שכונה על שמו, בשטח בין טלביה למושבה הגרמנית, אולם עד היום – כבר 20 שנים כמעט – עומד השטח ריק, ורק שירו של עמיחי על ראש עיר בירושלים, עדיין חקוק בכניסה. אז מה השיר האהוב עליכם של יהודה עמיחי?

#מדינת_תרבות_ירושלמית

 


הציטוט הראשון מתוך: "תיירים" מאת יהודה עמיחי, בספרו "שלוה גדולה: שאלות ותשובות", הוצאת שוקן, 1980 הציטוט השני מתוך "פתוח סגור פתוח" מאת יהודה עמיחי, הוצאת שוקן, 1998.