fbpx

האם הרכבת הקלה היא מדגרת קורונה?

מאת: מערכת מדינת ירושלים

האם הרכבת הקלה היא מדגרת קורונה?

במהלך חודש יולי לבדו, נספרו באופן רשמי עשרה מקרים של חולים מאומתים על הרכבת הקלה, בפועל בוודאי מדובר בהרבה יותר מזה. בינתיים, נוסעים ברכבת הקלה מדווחים על צפיפות בקרונות, ואי חבישת מסכה. האם סיטיפס שומרת על הנחיות הקורונה, והאם נוסעי הרכבת הקלה צריכים לדאוג?

הרכבת הקלה היא עורק התחבורה המרכזי בעיר, שמשרת מעל 170 אלף נוסעים ביום. היא מחברת בין שכונות שנספרו בהן מקרים רבים של הדבקה: בית וגן, עם 73 חולים מאומתים ונווה יעקב עם 75 חולים מאומתים – נכון לשבוע האחרון. בנוסף, הרכבת עוברת לא רחוק משכונת רוממה, שנחשבה עד לאחרונה ל"שכונה אדומה" בעלת נתוני תחלואה גבוהים במיוחד.

בהתאם להנחיות משרד התחבורה, תחבורה ציבורית אמורה לפעול בתפוסה של עד 50 אחוז ממקומות הישיבה, ועל קווים מרכזיים להיות מתוגברים בשעות העומס. באתר של סיטיפס לא ניתן למצוא אף אזכור לשינויים שנעשו בתדירות הרכבות בהתאם להנחיות הקורונה, ומעדויות של נוסעים ניתן להבין כי בשעות השיא העומס בקרונות עולה בהרבה על תפוסה של מחצית ממקומות הישיבה. הקרונות אמנם עמוסים פחות משהיו לפני המגיפה, אך ניתן לקשר את התופעה גם לשינויים בהרגלי הנסיעה של תושבי העיר נוכח המשבר.

בניגוד לאוטובוסים, ברכבת הקלה אין אפשרות לפתוח חלונות כלל, דבר שמקשה על תחלופת האויר. דבר נוסף שמבדיל בין הרכבת הקלה לאוטובוסים הוא שהנהג יושב בתא סגור, ואין ביכולתו לאכוף את עטיית המסכות בזמן הנסיעה.
האם יש מה לדאוג? הדעות חלוקות.

בניו-יורק הייתה התפרצות משמעותית של הוירוס בקרב עובדי הרכבת התחתית: כ-4000 מהם נמצאו חיוביים לקורונה ו-131 מתוכם מתו מהמחלה. בתקופת ההתפרצות המשמעותית עובדי הרכבת התחתית עדיין לא נדרשו לעטות מסכות בזמן העבודה. אך על פי מחקרים שנעשו בערים אחרות ברחבי העולם, ההדבקה בתחבורה ציבורית היא לא משמעותית – כך לפי כתבה שפורסמה בניו יורק טיימס. על פי מחקר שנעשה באוסטריה בחודשים אפריל ומאי, אף התפרצות של הוירוס לא הייתה קשורה למערכת התחבורה הציבורית במדינה. גם בטוקיו, שם בוצעה חקירה אפידמיולוגית קפדנית של מסלולי ההדבקה, לא נמצאו מקרי הדבקה המוניים ברכבת התחתית של העיר – הידועה בהיותה עמוסה במיוחד.

עם זאת, מומחים כגון מייקל ריד מאוניברסיטת קליפורניה טוענים כי אין דרך להסיק מסקנות חד משמעיות בנוגע לנתוני תחלואה בתחבורה הציבורית על סמך מקרים אלו, מאחר שכל מקרה נבחן לגופו. נתוני התחלואה עשויים להשתנות בהתאם לתדירות הרכבות, תדירות חיטוי הקרונות, ורמת הצפיפות. בניו-יורק, לדוגמה, נבחרי ציבור ביקשו מהמעסיקים לגוון את שעות ההגעה לעבודה כדי להפחית את העומס על הרכבת התחתית בשעות השיא.

גם להתנהגות של הנוסעים ככל הנראה יש השפעה על נתוני התחלואה: נוסעים בתחבורה ציבורית בדרך כלל נמצאים ברכבות ובאוטובוסים לפרקי זמן קצרים יחסית, והם ממעטים לדבר – דבר שמפחית פליטת אירוסולים של הנגיף. הקפדה על עטיית מסכה לאורך הנסיעה ושמירת מרחק ככל האפשר עשויה להקטין את הסיכוי להידבק ולהדביק.

כמות החולים בירושלים הולכת ויורדת, בין היתר בזכות צעדים שננקטו על ידי העירייה כדי להבטיח בידוד של החולים. אך על מנת לשמור על נתוני תחלואה נמוכים לאורך זמן, ייתכן שתידרש היערכות נוספת – גם ברכבת הקלה.

תגובת סיטיפס הרכבת הקלה בירושלים: הרכבת הקלה פועלת בהתאם להנחיות משרד התחבורה.
השמירה על הכללים במרחב הציבורי חשובה ואנו בהחלט קוראים לציבור להקפיד על הנחיות משרד הבריאות.


 

מאת דנה פטרוב, מדינת ירושלים

עוד

It seems we can't find what you're looking for.