fbpx

צעדת הנשים למען החיים

מאת: מערכת מדינת ירושלים

"כל יום אני הולכת למשטרה, וכל יום מגרשים אותי" – כך אמרה היום אם משועפאט ששכלה את שני בניה בתקריות אלימות, במהלך עצרת הסיום של צעדת "נשים למען החיים". הצעדה נערכה במחאה על אוזלת היד של הממשלה ביחס לאלימות הגואה בחברה הערבית: כ-60 איש נפלו קורבן מתחילת השנה לתקריות אלימות במגזר, 12 מתוכם בחודש יולי לבדו, ורק במקרים אחדים נמצאו האשמים.

המשתתפות הגיעו לירושלים בתום שישה ימי צעדה, שיצאה מחיפה – עיר מגוריה של יוזמת הצעדה מונא ח'ליל, שבנה נרצח בשכונת חליסה ביוני האחרון. בבית הנשיא נערכה פגישה בה השתתפו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה ונציגות "נשים למען החיים". בחוץ נערך מעגל שיח וזיכרון בהשתתפות הצועדים ופעילים נוספים שהצטרפו אליהם. הנשים הצועדות הן רק חלק מקולות המחאה שקמו לאחרונה בציבור הערבי, הדורשים למצות את הדין עם הרוצחים ולטפל באלימות ובפשיעה.

העצרת התקיימה על רקע רצח נוסף שאירע רק לפני יומיים בשועפאט, כאשר מוחמד אבו חדיר בן ה-27 נורה למוות על ידי צעיר אחר. שבוע קודם לכן נהרגה חנאן יאסין זלום בת ה-4 בביתה בסילוואן, לאחר שנפגעה מכדור תועה שנורה במהלך קטטה. בחודש מאי נהרגה רפיף מחמד סעיד קראעין, גם היא רק בת 4, מירי כדור תועה בשכונת עיסוואיה. באותו לילה אב ובנו הקטן נפצעו בשועאפט באורח קל ובינוני, לאחר שאדם רעול פנים נכנס לבית עסק בשכונה וירה לעברם.

תושבי מזרח ירושלים מספרים על תחושה של היעדר הגנה מצד הרשויות, כאשר אחזקת נשק אינה נאכפת ורבים ממקרי הרצח נותרים בלתי-פתורים. רק לפני כשבועיים נורה למוות תושב כפר עקב ראזי מהאלוס ורכבו הוצת, אך המשטרה לא הגיעה לחקור את זירת הרצח כיוון שהיא נמצאת מעבר לגדר ההפרדה בעיר. מדובר בשטחים שעל הרשות הפלסטינית נאסר להיכנס אליהם במסגרת הסכם אוסלו, כך שבטחון התושבים מופקר מכאן ומכאן.

עבור תושבי מזרח ירושלים התמונה מורכבת אף יותר, מאחר שלא רק שמשטרת ישראל לא מגנה עליהם, לעתים קרובות היא מהווה עבורם סכנה נוספת. זאת בעקבות מקרים כמו זה של מאלכ עיסא, ילד בן 9 מעיסוואיה שאיבד את עינו בתחילת השנה כתוצאה מפגיעה של כדור ספוג שנורה על ידי שוטר. מקרה נוסף מהשנה האחרונה הוא הריגתו של הצעיר האוטיסט איאד אל חלאק, שנורה במאי על ידי שוטרים. יש לציין כי על אף דרישת הציבור משטרת ישראל לא שחררה את תצלומי האבטחה מאירוע הירי באל חלאק נכון לזמן כתיבת הפוסט, והיורים לא הועמדו לדין.


כתבה וצילמה: מאיה ליבנה, מערכת מדינת ירושלים

עוד

It seems we can't find what you're looking for.